Vyřízení občanky krok za krokem: Na co se připravit

Vyrizeni Obcanky

Potřebné doklady k žádosti o občanský průkaz

K vyřízení občanského průkazu je nutné předložit několik základních dokumentů, bez kterých není možné žádost podat. Základním dokumentem je rodný list žadatele, který musí být originální a v případě poškození či nečitelnosti je třeba si nejprve vyžádat jeho nový stejnopis na matrice. Pokud žadatel již vlastnil občanský průkaz, je třeba předložit dosavadní průkaz totožnosti, a to i v případě, že je již neplatný nebo poškozený. V případě, že došlo ke změně příjmení sňatkem, je nezbytné doložit také oddací list.

Při ztrátě nebo odcizení občanského průkazu je nutné předložit potvrzení o oznámení této události od Policie České republiky. Toto potvrzení nesmí být starší než dva týdny od data nahlášení. V případě, že žadatel nemůže předložit dosavadní občanský průkaz z důvodu jeho ztráty či odcizení, bude také požadován jiný doklad totožnosti s fotografií, například cestovní pas nebo řidičský průkaz.

Pro vydání prvního občanského průkazu u osob mladších 15 let je nutná přítomnost zákonného zástupce, který musí předložit svůj platný občanský průkaz. Kromě rodného listu dítěte je v tomto případě také vyžadováno doložení státního občanství, které lze prokázat platným cestovním pasem nebo osvědčením o státním občanství České republiky, které nesmí být starší než jeden rok.

V případě změny trvalého bydliště je třeba doložit doklad o změně místa trvalého pobytu vydaný příslušným obecním úřadem. Pokud došlo ke změně rodinného stavu, je nutné předložit příslušné dokumenty - v případě rozvodu pravomocné rozhodnutí soudu o rozvodu manželství, v případě ovdovění úmrtní list manžela či manželky. Při změně jména nebo příjmení na základě správního rozhodnutí je třeba doložit pravomocné rozhodnutí o povolení změny.

Pro osoby s omezenou svéprávností je nutné předložit také pravomocné rozhodnutí soudu o omezení svéprávnosti a doklad totožnosti opatrovníka. V případě, že žadatel nemůže ze zdravotních důvodů podat žádost osobně na úřadě, je možné požádat o návštěvu úředníka v místě pobytu. K tomu je však nutné doložit potvrzení lékaře o vážných dlouhodobých zdravotních důvodech.

Všechny předkládané doklady musí být v originále nebo úředně ověřené kopii. Dokumenty v cizím jazyce musí být úředně přeloženy do češtiny, s výjimkou dokumentů ve slovenštině. Při podání žádosti není nutné dokládat fotografii, neboť ta se pořizuje přímo na úřadě. Je však důležité, aby žadatel přišel v takovém stavu, který umožňuje pořízení fotografie odpovídající požadavkům na občanský průkaz - tedy bez pokrývky hlavy, s výjimkou případů, kdy je pokrývka odůvodněna zdravotními nebo náboženskými důvody.

Kde podat žádost o občanský průkaz

O občanský průkaz lze požádat na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností v České republice, bez ohledu na místo trvalého pobytu žadatele. V Praze můžete navštívit jakýkoliv úřad městské části, který má na starosti vydávání osobních dokladů. Není tedy nutné vyřizovat průkaz v místě bydliště, což značně usnadňuje celý proces zejména pro ty, kteří pracují nebo studují v jiném městě.

Při návštěvě úřadu je důležité počítat s tím, že některá pracoviště využívají elektronický objednávkový systém. V takovém případě je vhodné si předem zarezervovat termín návštěvy přes internetové stránky příslušného úřadu, čímž se vyhnete případnému dlouhému čekání. Nicméně i bez předchozí rezervace je možné přijít v úředních hodinách a počkat, až na vás přijde řada.

Pracoviště občanských průkazů najdete typicky v hlavních budovách městských úřadů, většinou v oddělení správních činností nebo oddělení osobních dokladů. Tato pracoviště jsou obvykle vybavena nejmodernější technikou pro pořízení digitální fotografie a digitalizovaného podpisu, takže již není nutné nosit s sebou vlastní fotografii. Některé úřady nabízejí také možnost mobilních pracovišť pro imobilní občany nebo osoby v sociálních zařízeních, které nemohou úřad navštívit osobně.

Je třeba mít na paměti, že žádost o občanský průkaz musí být podána osobně, s výjimkou případů, kdy to neumožňuje zdravotní stav žadatele. V takovém případě může úřad vyslat své pracovníky s mobilním zařízením přímo za žadatelem. Při podání žádosti je nezbytné prokázat svou totožnost, a to buď stávajícím občanským průkazem, cestovním pasem, nebo v případě ztráty či odcizení dokladu jiným hodnověrným způsobem.

Úřední hodiny pracovišť občanských průkazů jsou zpravidla v pondělí a ve středu prodloužené, obvykle od 8:00 do 17:00 nebo 18:00 hodin. V ostatní pracovní dny bývají úřední hodiny kratší. Doporučuje se proto návštěvu předem naplánovat a ověřit si aktuální úřední hodiny na webových stránkách konkrétního úřadu.

V případě, že potřebujete vyřídit občanský průkaz v kratší době než je standardní lhůta, můžete požádat o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě. Tato služba je zpoplatněna vyšším správním poplatkem, ale umožňuje získat doklad již do 24 hodin nebo do 5 pracovních dnů. I v těchto případech můžete navštívit kterýkoliv úřad obce s rozšířenou působností, nicméně vyzvednutí expresně vyrobeného dokladu je možné pouze na Ministerstvu vnitra v Praze nebo na původním úřadu, kde byla žádost podána.

vyrizeni obcanky

Poplatky za vydání občanského průkazu

Za standardní vydání občanského průkazu ve lhůtě do 30 dnů se neplatí žádný správní poplatek. Tato základní služba je občanům České republiky poskytována zdarma. Existují však situace, kdy je nutné uhradit správní poplatek, zejména při žádosti o vydání občanského průkazu v kratší lhůtě nebo při jeho ztrátě či poškození.

Pokud potřebujete vydat občanský průkaz v expresním režimu do 24 hodin v pracovních dnech, je nutné počítat s poplatkem 1000 Kč. Při požadavku na vydání dokladu do 5 pracovních dnů činí správní poplatek 500 Kč. Tyto zrychlené služby jsou dostupné pouze na pracovištích Ministerstva vnitra v Praze, nikoliv na běžných obecních úřadech s rozšířenou působností.

V případě, že došlo ke ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení občanského průkazu, je třeba uhradit správní poplatek ve výši 100 Kč. Tento poplatek se vztahuje i na případy, kdy občan požádá o vydání nového průkazu z důvodu zápisu nepovinných údajů nebo jejich změny. Je důležité zmínit, že od poplatku jsou osvobozeny osoby, kterým je průkaz vydáván z důvodu změny trvalého pobytu, změny rodinného stavu nebo při dovršení 15 let věku.

Správní poplatky lze uhradit několika způsoby. Nejčastější formou je platba v hotovosti přímo na přepážce při podání žádosti o vydání občanského průkazu. Většina úřadů také umožňuje platbu platební kartou. V některých případech je možné provést úhradu i bankovním převodem, ale tento způsob není příliš praktický vzhledem k nutnosti předložit doklad o zaplacení při podání žádosti.

Pro osoby starší 70 let platí zvláštní ustanovení - při vydání občanského průkazu s dobou platnosti 35 let se správní poplatek neplatí. Stejně tak jsou od poplatků osvobozeny osoby, kterým je průkaz vydáván z moci úřední, například při hromadné výměně občanských průkazů nařízené Ministerstvem vnitra.

Je třeba mít na paměti, že v případě ztráty nebo odcizení občanského průkazu je nutné tuto skutečnost neprodleně nahlásit na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo na kterékoliv služebně Policie ČR. Při nahlášení ztráty nebo odcizení se nevybírá žádný poplatek, ten je účtován až při žádosti o vydání nového dokladu.

Při vyzvednutí hotového občanského průkazu je nutné odevzdat dosavadní občanský průkaz, pokud jej žadatel vlastní. V případě, že tak neučiní bez závažného důvodu, může mu být uložena pokuta až do výše 10 000 Kč.

Doba vyřízení občanského průkazu

Vyřízení nového občanského průkazu obvykle trvá 30 kalendářních dnů od podání žádosti. Tato standardní lhůta platí pro běžné zpracování, kdy není potřeba řešit žádné mimořádné okolnosti. Ve výjimečných případech, zejména pokud žadatel potřebuje občanský průkaz urgentně, lze využít zrychleného řízení. V takovém případě je možné získat doklad do 24 hodin v pracovních dnech nebo do 5 pracovních dnů. Je však třeba počítat s tím, že za expresní vyřízení se platí zvýšený správní poplatek.

Při standardním postupu vyřízení občanského průkazu začíná proces návštěvou příslušného pracoviště obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Zde úředníci zkontrolují všechny potřebné doklady a pořídí fotografii žadatele přímo na místě. Po zpracování žádosti systém automaticky vygeneruje předpokládané datum vydání nového průkazu. Důležité je si uvědomit, že třicetidenní lhůta začíná běžet až od následujícího dne po podání žádosti.

V případě ztráty nebo odcizení občanského průkazu je proces obdobný, nicméně je nutné tuto skutečnost neprodleně nahlásit. I v těchto případech platí standardní doba vyřízení 30 dnů, ale mnoho lidí volí zrychlené řízení, aby nebyli dlouho bez dokladu totožnosti. Při zrychleném řízení do 24 hodin je třeba počítat s tím, že žádost musí být podána nejpozději do 12:00 hodin, aby byl průkaz vydán následující pracovní den.

Je důležité zmínit, že skutečná doba vyřízení může být v některých případech i kratší než stanovených 30 dní. Záleží na vytíženosti pracoviště a aktuální kapacitě výrobce dokladů. V období před letními prázdninami nebo koncem roku bývá doba zpracování obvykle delší kvůli zvýšenému počtu žádostí. Proto je vhodné sledovat platnost svého občanského průkazu a nečekat s výměnou na poslední chvíli.

Pro vyzvednutí hotového občanského průkazu má žadatel lhůtu 60 dnů od data vydání. Pokud si v této době doklad nevyzvedne, bude skartován a bude nutné podat novou žádost včetně uhrazení správního poplatku. Při vyzvedávání nového průkazu je nutné odevzdat starý občanský průkaz, pokud jej žadatel vlastní. V případě, že byl průkaz ztracen nebo odcizen, je třeba tuto skutečnost doložit protokolem od Policie ČR nebo čestným prohlášením.

Při plánování vyřízení občanského průkazu je také dobré vzít v úvahu, že některá pracoviště fungují v určitých dnech v omezeném režimu nebo je nutné se předem objednat. Proto je vhodné si předem ověřit úřední hodiny a systém objednávání na konkrétním pracovišti. Tím lze předejít zbytečným komplikacím a prodloužení celého procesu vyřízení dokladu.

vyrizeni obcanky

Fotografování přímo na úřadě

Na většině úřadů v České republice je dnes již běžně k dispozici možnost pořízení fotografie přímo na místě během vyřizování občanského průkazu. Tento moderní přístup značně zjednodušuje celý proces získání nového dokladu totožnosti. Fotografování probíhá v speciálně upravené místnosti nebo prostoru, který splňuje všechny technické požadavky pro pořízení kvalitní fotografie vyhovující standardům pro občanský průkaz.

Velkou výhodou fotografování přímo na úřadě je skutečnost, že nemusíte předem navštěvovat fotografa a následně se vracet s hotovými fotografiemi. Vše vyřídíte během jediné návštěvy, což výrazně šetří váš čas. Úředníci jsou vyškoleni v obsluze fotografického zařízení a dokáží pořídit snímek, který odpovídá všem zákonným požadavkům. V případě, že by se fotografie napoprvé nepodařila, je možné ji ihned opakovat, dokud nebude výsledek vyhovující.

Cena za pořízení fotografie na úřadě je zahrnuta v správním poplatku za vydání občanského průkazu. To znamená, že nemusíte platit žádný dodatečný poplatek, jako byste museli u běžného fotografa. Fotografování probíhá v souladu s přísnými standardy, které zajišťují, že výsledná fotografie bude splňovat všechny parametry požadované zákonem. Jedná se například o neutrální výraz obličeje, pohled přímo do objektivu, světlé pozadí a odpovídající osvětlení.

Proces fotografování je velmi rychlý a jednoduchý. Úředník vás usadí na židli před bílým pozadím a upraví výšku sedění tak, aby byla fotografie pořízena ze správného úhlu. Následně vás požádá o sundání brýlí (pokud je nosíte) a případných pokrývek hlavy, které nejsou odůvodněny náboženskými nebo zdravotními důvody. Je důležité mít odkrytý obličej a uši, vlasy by neměly zakrývat žádnou část obličeje.

Systém používaný na úřadech je plně digitální, což umožňuje okamžitou kontrolu pořízené fotografie na monitoru. Můžete se tak ihned podívat, jak fotografie vypadá, a v případě potřeby požádat o nové focení. Digitální systém také zajišťuje okamžitý přenos fotografie do databáze, kde se automaticky spojí s vaší žádostí o občanský průkaz.

Pro osoby se zdravotním postižením nebo seniory je fotografování na úřadě obzvláště přínosné, protože nemusí absolvovat další cestu do fotografického studia. Úředníci jsou připraveni poskytnout asistenci a přizpůsobit proces fotografování individuálním potřebám každého žadatele. V případě osob upoutaných na invalidní vozík je prostor uzpůsoben tak, aby bylo možné pořídit fotografii i v této situaci.

Díky modernímu vybavení a vyškoleným pracovníkům je kvalita fotografií pořízených na úřadě srovnatelná s profesionálními fotografickými studii. Celý proces je efektivní, rychlý a především pohodlný pro všechny žadatele o nový občanský průkaz.

Čekání na občanský průkaz je jako čekání na první sníh - nikdy nevíte, kdy přesně přijde, ale víte, že jednou určitě musí

Doubravka Malá

Platnost občanského průkazu

Občanský průkaz je základním identifikačním dokladem občanů České republiky a jeho platnost je přesně stanovena zákonem. Standardní doba platnosti občanského průkazu pro osoby starší 15 let je 10 let od data jeho vydání. U občanů ve věku 70 let a více se občanský průkaz vydává s platností na 35 let. V případě občanů mladších 15 let je doba platnosti omezena na 5 let.

Každý občanský průkaz obsahuje datum platnosti, které je vytištěno na přední straně dokladu. Je důležité sledovat toto datum a začít s vyřizováním nového průkazu nejpozději 30 dní před koncem platnosti stávajícího dokladu. Pokud necháte průkaz propadnout, vystavujete se riziku pokuty a komplikacím při jednání s úřady či jinými institucemi.

V některých případech může dojít ke zkrácení standardní doby platnosti občanského průkazu. Například při dočasném občanském průkazu, který se vydává v případě ztráty, odcizení nebo poškození původního dokladu, je platnost omezena na pouhé dva měsíce. Při změně trvalého bydliště není nutné měnit občanský průkaz, protože od roku 2012 se adresa do občanského průkazu nezapisuje.

Existují také situace, kdy občanský průkaz automaticky pozbývá platnosti. K tomu dochází například při změně jména nebo příjmení, při změně rodinného stavu, nebo pokud doklad obsahuje neoprávněně provedené změny či nesprávné údaje. V takovém případě je občan povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 pracovních dnů.

Je důležité si uvědomit, že neplatný občanský průkaz nelze používat k prokázání totožnosti a jeho používání může být kvalifikováno jako přestupek. Při cestování do zahraničí je třeba mít na paměti, že některé země vyžadují, aby doba platnosti dokladu přesahovala plánovaný pobyt o určitou dobu, většinou o 3 až 6 měsíců.

Proces výměny občanského průkazu před koncem jeho platnosti je bezplatný. Správní poplatek se vybírá pouze v případě, že občan žádá o vydání nového průkazu z důvodu ztráty, odcizení, poškození nebo zničení stávajícího dokladu. V takovém případě činí poplatek 100 Kč. Senioři nad 70 let jsou od těchto poplatků osvobozeni.

vyrizeni obcanky

Pro zachování platnosti občanského průkazu je nutné dbát na jeho správné uchovávání a zacházení. Doklad by neměl být vystaven vysokým teplotám, ohýbání nebo jinému mechanickému poškození. Jakékoliv poškození čipu nebo strojově čitelných údajů může vést k neplatnosti dokladu, i když ještě nevypršela doba jeho platnosti.

Ztráta nebo odcizení občanského průkazu

V případě ztráty nebo odcizení občanského průkazu je nezbytné jednat rychle a zodpovědně. Ztrátu nebo odcizení občanského průkazu je nutné neprodleně nahlásit na nejbližším obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo na kterémkoliv pracovišti Czech POINT. Pokud se nacházíte v zahraničí, můžete ztrátu nahlásit na nejbližším zastupitelském úřadu České republiky. Je důležité si uvědomit, že ztracený nebo odcizený doklad může být zneužit k různým podvodným jednáním, proto je rychlé nahlášení klíčové.

Při nahlášení ztráty nebo odcizení občanského průkazu dostanete potvrzení o oznámení této skutečnosti, které dočasně slouží jako náhradní doklad totožnosti. Toto potvrzení má platnost maximálně dva měsíce a lze ho použít pouze na území České republiky. Současně s nahlášením ztráty je možné požádat o vydání nového občanského průkazu. K žádosti o nový doklad je potřeba přinést jednu aktuální fotografii, případně se můžete nechat vyfotit přímo na úřadě. Správní poplatek za vydání nového občanského průkazu z důvodu ztráty nebo odcizení činí 200 Kč.

V případě, že byl občanský průkaz odcizen, je vhodné tuto skutečnost nahlásit také Policii České republiky, která o tom sepíše protokol. Tento protokol může být užitečný při případném pozdějším zneužití dokladu. Policie může také pomoci při pátrání po odcizeném dokladu a případném dopadení pachatele.

Je důležité si uvědomit, že dokud není ztráta nebo odcizení nahlášena, je původní doklad stále platný a může být zneužit. Po nahlášení ztráty je doklad automaticky zablokován v systému a stává se neplatným. Pokud by se ztracený doklad později našel, nelze ho již používat a je nutné ho odevzdat na příslušném úřadu.

Proces vyřízení nového občanského průkazu po ztrátě nebo odcizení je stejný jako při standardní žádosti. Lhůta pro vydání je 30 dnů, ale ve většině případů je doklad vyhotoven dříve. V naléhavých případech lze požádat o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě do 24 hodin nebo do 5 pracovních dnů, což je však spojeno s vyšším správním poplatkem.

Je také důležité zkontrolovat a případně aktualizovat doklady, kde je uvedeno číslo ztraceného občanského průkazu, například u bankovních účtů, pojistných smluv nebo u zaměstnavatele. Doporučuje se také zvýšená opatrnost při sledování pohybů na bankovních účtech a kontrola případných podezřelých aktivit. V případě jakýchkoliv pochybností o možném zneužití dokladu je vhodné kontaktovat příslušné instituce a situaci s nimi konzultovat.

Vyzvednutí hotového občanského průkazu

Jakmile je váš nový občanský průkaz vyhotoven, úřad vás bude kontaktovat prostřednictvím SMS zprávy nebo e-mailu, pokud jste tyto kontaktní údaje při podání žádosti uvedli. Standardní doba výroby občanského průkazu je 30 dnů, ale často bývá průkaz připraven k vyzvednutí již dříve. V případě, že jste nezadali kontaktní údaje, můžete si platnost průkazu ověřit telefonicky na úřadě nebo osobně.

Pro vyzvednutí nového občanského průkazu musíte přijít osobně na stejný úřad, kde jste podávali žádost. Není možné vyzvednout doklad na jiném pracovišti, ani pověřit vyzvednutím jinou osobu, s výjimkou zákonného zástupce u nezletilých osob nebo osoby s platnou plnou mocí s úředně ověřeným podpisem. Při převzetí je nutné odevzdat dosavadní občanský průkaz, pokud jej vlastníte. V případě, že váš starý průkaz již není platný nebo jste o něj přišli, je třeba tuto skutečnost doložit příslušným potvrzením.

Během vyzvedávání nového průkazu si pečlivě zkontrolujte všechny uvedené údaje. Věnujte pozornost především správnosti jména, příjmení, data narození, rodného čísla a trvalého bydliště. Součástí procesu převzetí je také nastavení bezpečnostního osobního kódu (BOK), který budete potřebovat pro elektronickou identifikaci. Tento kód si volíte sami a měl by obsahovat minimálně 4 a maximálně 10 číslic. Je důležité si tento kód zapamatovat, protože jej nelze později zjistit ani obnovit bez návštěvy úřadu.

V momentě převzetí vám úředník vysvětlí základní bezpečnostní prvky průkazu a způsob, jak s ním zacházet. Nový občanský průkaz obsahuje čip, který je nutné chránit před poškozením. Průkaz by neměl přijít do kontaktu s vodou, neměl by se ohýbat ani by neměl být vystaven vysokým teplotám. Dozvíte se také o možnostech využití elektronických funkcí průkazu, jako je například elektronický podpis nebo přihlašování k online službám státní správy.

Za standardní vydání občanského průkazu se neplatí žádný správní poplatek. Poplatek je vyžadován pouze v případě, že žádáte o vydání průkazu v kratší lhůtě nebo při ztrátě či poškození stávajícího průkazu před koncem jeho platnosti. Po převzetí nového průkazu si nezapomeňte zkontrolovat datum jeho platnosti - u občanů starších 15 let je to zpravidla 10 let od data vydání. Je vhodné si toto datum poznamenat a hlídat si včasné podání žádosti o nový průkaz před vypršením platnosti toho stávajícího.

vyrizeni obcanky

Změna údajů v občanském průkazu

Změna údajů v občanském průkazu je důležitý administrativní proces, který musí občan České republiky absolvovat vždy, když dojde k významné změně v jeho osobních údajích. Nejčastějším důvodem pro změnu údajů je změna trvalého bydliště, změna rodinného stavu nebo změna příjmení po sňatku. V těchto případech je občan povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 pracovních dnů od okamžiku, kdy ke změně došlo.

Proces změny údajů začíná návštěvou příslušného pracoviště obecního úřadu obce s rozšířenou působností v místě trvalého bydliště. Není nutné dodržovat místní příslušnost, což znamená, že žádost lze podat na kterémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností v České republice. Při návštěvě úřadu je třeba předložit stávající občanský průkaz a doklad potvrzující změnu údajů, například oddací list při změně příjmení nebo potvrzení o změně trvalého pobytu.

Během procesu změny údajů úředník sejme biometrické údaje žadatele, konkrétně otisk prstu a pořídí aktuální fotografii. Fotografii již není nutné nosit s sebou, jelikož se pořizuje přímo na úřadě. Správní poplatek za vydání nového občanského průkazu z důvodu změny údajů činí 200 Kč. Tento poplatek se však nevztahuje na změnu trvalého pobytu, která je od správního poplatku osvobozena.

V případě, že občan požádá o změnu údajů v zákonné lhůtě, může mu být vydán dočasný doklad totožnosti, který slouží k prokázání identity do doby vydání nového občanského průkazu. Standardní doba pro vydání nového průkazu je 30 dnů, ale v praxi bývá často kratší. Za příplatek 500 Kč lze požádat o expresní vydání do 24 hodin nebo za příplatek 300 Kč o vydání do 5 pracovních dnů.

Je důležité si uvědomit, že některé změny údajů mohou vyžadovat změnu i v dalších dokladech, například v cestovním pasu nebo řidičském průkazu. Nedodržení povinnosti nahlásit změnu údajů může vést k uložení pokuty až do výše 15 000 Kč. Proto je vhodné všechny změny řešit co nejdříve po jejich vzniku.

Při změně údajů v občanském průkazu je také možné požádat o zapsání nepovinných údajů, jako je titul nebo vědecká hodnost. Tyto údaje se zapisují na žádost občana a jejich uvedení v dokladu není povinné. V případě, že občan již nechce mít tyto nepovinné údaje v novém občanském průkazu uvedeny, stačí to oznámit při podání žádosti o nový doklad.

Občanský průkaz pro děti

Rodiče často řeší otázku, kdy je ten správný čas vyřídit svému dítěti první občanský průkaz. V České republice není povinnost vlastnit občanský průkaz před dovršením 15 let věku, ale existují situace, kdy může být jeho vlastnictví velmi praktické. Občanský průkaz lze vyřídit již od narození dítěte, přičemž tento doklad má platnost 5 let pro děti mladší 15 let.

Proces vyřízení občanského průkazu pro dítě je poměrně jednoduchý, ale vyžaduje osobní návštěvu úřadu. Na úřad musí přijít zákonný zástupce společně s dítětem, pro které se průkaz vyřizuje. Je nutné navštívit příslušný úřad obce s rozšířenou působností, přičemž není nutné dodržovat místní příslušnost - žádost lze podat na kterémkoliv z těchto úřadů v České republice.

K vyřízení budete potřebovat rodný list dítěte a občanský průkaz zákonného zástupce. Pokud došlo k nějakým změnám v osobních údajích (například změna příjmení po rozvodu), je třeba doložit i dokumenty potvrzující tyto změny. Vyřízení občanského průkazu pro dítě je zdarma, a to i v případě, že žádáte o první doklad.

Během návštěvy úřadu bude dítěti pořízena digitální fotografie přímo na místě. To znamená, že není nutné nosit s sebou vlastní fotografii. Úředník také sejme digitální podpis dítěte, pokud je již schopno se podepsat. U velmi malých dětí se tento krok vynechává. Celý proces na úřadě obvykle netrvá déle než 15-20 minut.

Důležité je vědět, že občanský průkaz pro dítě mladší 15 let neobsahuje všechny údaje, které najdete v občanském průkazu dospělé osoby. Například zde není uvedeno trvalé bydliště. Tento doklad slouží především jako identifikační průkaz při cestování v rámci Evropské unie, při návštěvě lékaře nebo při různých mimoškolních aktivitách.

vyrizeni obcanky

Lhůta pro vydání občanského průkazu je standardně 30 dní, ale v praxi bývá často kratší. V případě ztráty nebo poškození dětského občanského průkazu je nutné tuto skutečnost neprodleně nahlásit a požádat o vydání nového dokladu. V takovém případě se již hradí správní poplatek.

Pro děti, které často cestují do zahraničí nebo se účastní různých organizovaných aktivit, může být vlastní občanský průkaz velmi praktický. Rodiče tak nemusí při každé příležitosti předkládat rodný list dítěte, který je navíc náchylnější k poškození. Občanský průkaz také může sloužit jako náhrada cestovního pasu při cestách po Evropské unii, což může představovat významnou finanční úsporu pro rodiny s více dětmi.

Parametr Standardní vyřízení Expresní vyřízení
Doba vyřízení 30 dnů 5 pracovních dnů
Poplatek 200 Kč 1000 Kč
Platnost dokladu 10 let 10 let
Nutnost osobní návštěvy Ano Ano
Potřeba fotografie Ne (fotí se na místě) Ne (fotí se na místě)

Publikováno: 12. 06. 2025

Kategorie: domov